25 Haziran 2015 Perşembe

BİRBİRİNDEN İLGİNÇ 6 SOSYAL PSİKOLOJİ DENEYİ


Birbirinden ilginç bu deneyler bize, sosyal hayatımızda doğru bildiğimiz şeylerin aslında yanlış olduğunu şaşırtıcı deneylerle kanıtlıyor.Sürekli mükemmel olmaya çalışmanın,seçeneklerin artmasıyla mutluluğumuzun da artacağı düşüncesinin, aslında hiç bir geçerliliğinin olmadığını gösteriyor
PRATFALL ETKİSİ -MÜKEMMEL OLMAK ZORUNDA DEĞİLİZ

Psikolog Elliott Aronson bir grup insana bir sınav sorusu yanıtlayan öğrencileri dinletmiş.Öğrencilerin bazıları ses kaydında bir fincan kahveyi dökmüşler.Araştırmacılar,dinleyicilerin hangi kişileri daha çok sevdiğini sorduğunda,dinleyiciler kahve döken grubu daha çok sevdiklerini söylemişler.Bu da demek oluyor ki hata yapmak sorun değilmiş hatta bazı durumlarda insanı daha da sevimli kılıyormuş

PYGMALİON ETKİSİ| -BAŞARINIZ ÇEVRENİZDEKİLERİN SİZİNLE İLGİLİ NE DÜŞÜNDÜĞÜNE GÖRE DEĞİŞEBİLİR 

Psikolog Robert Rosenthal birinci ve ikinci sınıfların olduğu bir sınıfa gitmiş ve senenin başında bir zeka testi uygulamış.Ancak zeka testinin sonuçlarına bakmaksızın,kendisi rastgele birkaç öğrenci seçerek öğretmenlerine onların çok başarılı olabileceklerini söylemiş.Senenin sonunda ise sınıfın en başarılı öğrencileri zeka testinden yüksek puanlar alanlar değil Rosenthal'in " Başarılı olacaklar "diye belirttiği öğrenciler olmuş.Bu da gösteriyor ki öğretmenler bu başarı beklentisi ile o öğrencilere daha çok ilgi göstermişler,onlara daha çok imkan tanımışlar. Yani beklentiler sonucu tamamen değiştirmiş.
Bizim eğitim sistemimizde ise durum tam tersi.Öğretmenler başarılı öğrencilerin üstüne düşerken başarısız sayılanları kendi haline bırakıyorlar.Hatta başarılı öğrenciler öğretmene yakın sıralarda başarısız sayılanlar ise arka taraflarda oturtuluyorlar

SEÇİMLERİN PARADOKSU -ÇOK SEÇENEK DAHA AZ MUTLULUK

Kaç defa aldığımız bir şeye bakıp "Acaba ötekini mi alsaydım? "diye kararsız kaldığımız anlar olmuştur.Psikolog  Mark  Lepper ve  Sheena Iyengar, bu durumu test etmek için şöyle bir psikojik deney uygulamışlar:Gurme ürünler satan bir şarküteride reçel satmışlar ve müşterilere bunları ayrıca tadımlık sunmuşlar. Ancak dneyin bir gününde 6 çeşit reçel markası sunarlarken başka bir gününde 24 çeşit marka sunmuşlar.Sonuçlar göstermiş ki 6 çeşit reçel markası sunulan grubun %30'u bir kavanoz reçel satın alırken 24 çeşit marka sunulan grubun %3'ü bir kavanoz reçel satın almışlar.
Psikolog Barry Schwartz ise seçimlerin paradoksunu şu şekilde açıklamış:Seçim sürecinde seçenek artığında harcadığımız efor artıyor ve bu da bizi yoruyor.Yapmamız gereken şey belli:Seçeneklerimizi azaltıp kararsızlığa bağlı mutsuzluğu ortadan kaldırmak.

BYSTANDER ETKİSİ- NE KADAR ÇOK KİŞİ BİR KİŞİNİN YARDIMINA KOŞARSA O KİŞİNİN YARDIM ALMA ŞANSI O KADAR AZALIR 

Bystander etkisini sosyal psikologlar Bibb Latane ve John Darley şöyle ölçmüşler:Bir üniversite kampüsünün kütüphanesinde bir öğrenci boğuluyormuş gibi yapmış.Eğer bu olay sadece bir öğrencinin önünde yapılırsa, bu öğrencilerin %85'i yardıma koşuyormuş.Eğer bir kişi daha varsa bu oran %65'e düşüyor.Eğer öğrenciler çevrede iki kişiden fazla olduklarını düşünüyorlarsa bu oran %31'e düşüyormuş.Psikologlar bu durumu, sorumluluk konusunda şaşkınlık yaşamaya bağlıyor
 .Bu araştırmadan anlamamız gereken;yardıma ihtiyacımız olduğunda kesinlikle kalabalık gruplardan yardım istemiyoruz.

SPOTLIGH ETKİSİ -HATALARIMIZ ZANNETTİĞİMİZ KADAR BAŞKALARININ GÖZÜNE BATMIYOR

Cornell Üniversitesi'nde bir grup psikolog,katılımcıların üzerine üzerinde utandırıcı resimler olan T-shirtler giydirmişler ve onlara bu T-shirtleri kaç kişinin fark edeceğini sormuşlar Sonuçlar şunu gösteriyormuş:Deneye katılanlar, kendilerini gerçeğe göre iki kat daha fazla kişinin farkedeceğini belirtmişler. Yani aslında daha az farkediliyoruz.O yuzden fasla kasmaya gerek yok 

ODAK ETKİSİ-İNSANLAR BİR DURUMUN YADA OLAYIN TEK BİR YÖNÜNE FAZLA ODAKLANIP,DİĞER FAKTÖRÜN ETKİSİNİ UNUTMAYA MEYİLLİDİRLER

Zengin insanlar ile fakir insanlar arasında aslında öyle çok büyük farklar yokmuş.Yani zengin insanlar daha mutludur diye bir şey yokmuş.Önemli olan bizim neye odaklandığımız neleri daha fazla önemsediğimizmiş.Mutluluğu da mutsuzluğu da tek bir sebebe bağlamamalıymışız.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder